LÄTTLÄST OM RADON

 

Det här är radon

Radon är en gas som bildas när det radioaktiva ämnet radium bryts ner. Radongasen sönderfaller i sin tur i radondöttar.

Den Radondöttrarna ger ifrån sig strålning som är kan vara farlig för hälsan. Radon döttrarna fastnar i damm som vi andas in.

Man kan mäta hur mycket radongas som finns i luften inomhus. Myndigheter har tagit reda på vilka risker som finns med radon inomhus.

Hur farligt är radon
Radon är farligt, men jämfört med till exempel att röka, att äta dålig mat eller att bränna sig i solen är lite radon inte så farligt.
Bor du länge i ett hus där det finns mycket radon är risken större att du får lungcancer.

Hur är radon farligt?
Radondöttrarna följer med luften in i lungorna när vi andas. Lungorna skadas och skadan kan bli lungcancer.
Risken är liten, men ju mer radon du andas in, desto större blir risken att få lungcancer.
Det tar ungefär 15 år att få lungcancer av radon. Det är större risk att få lungcancer av radon om du samtidigt röker eller är nära någon som röker.

Mellan 400 och 500 personer får lungcancer av radon varje år i Sverige. Nästan alla av dem är rökare. Hälften av strålningen som vi får i oss
kommer från radon i husen där vi bor. Resten kommer från marken, rymden och sjukvården.

Här finns radon
Radon finns i marken under huset och runt om huset. Radon kan finnas i byggnadsmaterialet som huset är gjort av.
Radon kan finnas i vattnet som används i hushållet.

Radon i marken
Det vanligaste är att radon kommer från marken. Många kommuner har undersökt marken. Ring eller prata med personal på miljökontoret
eller hälsokontoret i din kommun om du vill veta mer om radon där du bor.

Radon i byggnadsmaterial
De flesta byggnadsmaterial av sten innehåller radium. Oftast är det väldigt lite eller nästan inget alls. Byggnadsmaterialet blå lättbetong eller blåbetong gjordes av stenen alunskiffer och innehåller mycket radon.
Blåbetong användes mellan år 1929 och slutet av 1970-talet i ytterväggar, innerväggar och mellan bjälkar i hus. Om det finns mycket blåbetong kan det finnas så mycket radon i luften inomhus att det kan vara farligt. Nu för tiden gör man inte byggnadsmaterial med så mycket radon i att det kan vara farligt.

Radon i vatten
Vatten från kommunen kontrolleras och brukar inte innehålla mycket radon. Vatten från brunnar som är borrade i berget eller från källor där vattnet rinner upp ur marken kan innehålla radon.Därför bör du kontrollera ditt vatten. När vatten med radon används i dusch, diskmaskin eller tvättmaskin
kommer radonet ut i luften inomhus. Det är liten risk att dricka vatten med radon i. Det mesta radonet går snabbt ur kroppen igen.

Om det är för mycket radon i vattnet kan det vara för mycket radon i luften inomhus. Därför ska du alltid mäta luften om du har upptäckt
att du har för mycket radon i vattnet.

Gränsen för hur mycket radon det kan vara i vatten gäller hus som du bor i året runt. I sommarhus kan det finnas mer radon i vattnet
utan att det är farligt för din hälsa, eftersom du bara bor i sommarhuset ibland.

Radon i luft
Radon finns överallt, i marken, i vattnet och i luften. Vanligast är att radon i luften inomhus kommer från marken under husen där vi bor.

Det finns gränser för hur mycket radon som får finnas i luft. Gränserna är högre för radon i luften på arbetsplatser än för radon i luften i hus där man bor.

Så mäter du radon
Man mäter radon med måttet Bequerel.
I en vanlig bostad ska det inte finnas mer än 200 Bequerel i varje kubikmeter luft inomhus. Över 400 tusen bostäder i Sverige har för mycket radon i luften inomhus.
För att kunna hitta de hus som har för mycket radon och göra något åt det måste man mäta alla hus som står direkt på marken eller är byggda av blåbetong.

När är det bra att du mäta radon?
När du köper ett nytt hus. När du bygger ett hus, eller bygger till eller om huset. Om du vet att huset ligger i ett område med mycket radon i marken eller där det finns hus
som är byggda av blåbetong. När du ändrar om i husets ventilation eller uppvärmning.

Hur mäter du radon?
Vanligaste sättet att mäta är att använda en liten dosa med en känslig film som känner radon.
Det är lätt och kostar mellan 200 och 500 kronor för ett hus med 1 eller 2 våningar. Mät huset under den tid när du värmer upp huset, till exempel mellan oktober och april. Mät helst 3 månader men minst 2 månader. Lev som vanligt i huset medan du mäter.

Du kan också mäta snabbare om du till exempel vill veta hur mycket radon det är i ett hus som du ska köpa. Då kan du mäta på några dagar, men den mätningen är inte lika säker. Du kan inte använda resultatet från den mätningen om du ska söka radonbidrag.

Gör så här om du ska mäta radon
Ring eller prata med personalen på kommunens miljökontor eller hälsoskyddskontor. Där kan du få hjälp att beställa mätdosor på ett mätlaboratorium.

Följ noga beskrivningen som du får tillsammans med mätdosorna. Oftast är det minst två dosor som ska användas i två olika rum om huset har en våning.

Mät under minst 2 månader, helst 3 månader. Skicka mätdosorna till laboratoriet tillsammans med ett papper du har fyllt i. Efter några veckor får du svar på posten om hur mycket radon du har i huset.

Att ta bort radon
Om du mäter radon och mätningen visar att det är mer än 200 Bequerel radon i varje kubikmeter luft inomhus ska bör är det bra att du minska radonet i huset.
Personalen på kommunens miljökontor eller hälsoskyddskontor kan hjälpa dig att hitta företag som kan ta reda på varifrån radonet kommer.
Du kan också hitta företag i telefonkatalogen under rubriken Radon- och ventilationsföretag.

Kommer radonet från byggnadsmaterial kan du se till att luften byts ut mer i huset, till exempel med bättre ventilation.

Kommer radonet från marken kan det räcka att täta avloppsbrunnar, täta runt skyddsrör för ledningar och att täta djupa sprickor i husgrunden.

Om det är mycket radon från marken kan ventilationen behöva ändras i huset så att ingen luft kommer in från marken. Till exempel kan du sätta in en fläkt
som suger ut radon som kommer från marken.

Kommer radonet från vattnet kan det räcka med en apparat som kallas radonavskiljare.

Om radonbidrag
Du kan söka pengar från länsstyrelsen för att få hjälp med sådant du behöver göra för att ta bort radonet. Du kan få hjälp med hälften av kostnaderna men högst 15 tusen kronor.

Det är viktigt att du gör på rätt sätt för att få bidrag. Prata därför med länsstyrelsen där du bor för att få veta vad som gäller för att kunna få bidraget. Till exempel måste du söka bidraget innan du beställer något arbete för att ta bort radon.

 

Frågor och svar om radon

 

Jag har radon i mitt hus. Hur gör jag för att få bort det?

Varje hus är olika och varje problem med radon är också olika. Många företag har specialiserat sig på att ta reda på varifrån radonet kommer
och vad man kan göra åt det. Fråga den som är ansvarig för radon i din kommun så kan du få veta vilka företag som finns.
De flesta företag kan tala om vad det kommer att kosta att minska radonet.

Kan jag söka pengar för att minska radonet i mitt hus?

Om du bor i en villa kan du få pengar om du har mer radon än 200 Bequerel i varje kubikmeter luft inomhus. Du kan få pengar för halva kostnaden,
men högst 15 tusen kronor. Du måste söka pengarna innan du börjar göra något åt problemet med radon.

Kan jag söka pengar för att ta bort radon i vattnet?

Om du har radon i vattnet som gör att du har för mycket radon i luften inomhus kan du söka pengar för att ta bort radonet.

Luktar radon?

Nej, radon luktar inte, har ingen smak och är osynligt. Enda sättet att veta om det finns radon i huset är att mäta luften inomhus.

Finns det risker med radon i vatten?

Radon i vattnet kan vi få i oss på två sätt. Radon i vattnet kommer ut i luften när vi duschar eller diskar. Då andas vi in radon.
När vi dricker vatten med radon i får vi in det i kroppen.

Hur vet jag om det finns radon i mitt vatten?

Om du får vatten från kommunen är vattnet redan kontrollerat så att det inte finns radon. Om du har en egen brunn som är borrad i berg kan det finnas mycket radon i vattnet. Ring eller prata med personal på miljökontoret i din kommun så berättar de hur du ska göra för att mäta vattnet.

Jag bor på lågriskmark. Finns det ingen radon då?

Lågriskmark kallas mark med lite radon i. Det finns ändå alltid mycket radon i den luft som finns i jorden. Om det kommer in mycket luft i huset underifrån
kan du ha mycket radon i luften inomhus.

Mitt hus är byggt av blå lättbetong. är det risk för mycket radon?

Från år 1929 till slutet av 1970-talet användes blå lättbetong eller blåbetong till husbyggen. Blåbetong är gjord av stenen alunskiffer som har mycket strålning av radon. Om det finns mycket blåbetong i huset och om huset har dålig ventilation kan det finnas mycket radon i luften inomhus.

Mitt hus är inte byggt av blå lättbetong. Då är det väl liten risk för radon?

Det mesta radonet i husen kommer från marken. Radon kan komma direkt från marken eller från byggnadsmaterial i grundplattan grundläggningen grundplattan under huset. Då kan radonet Radonet kan komma in genom sprickor i plattan under huset eller i källaren.

Kan det vara olika mycket radon i luften på olika tider?

Ja, det är olika mycket radon i luften olika tider på dagen, olika dagar och på sommar eller vinter.

Får barn radon i sig i skolan?

Det är ofta mindre radon i skolor, förskolor och andra byggnader som är för alla än vad det är i husen där man bor. Barnen är kortare tid i de lokalerna
och där är ofta bättre ventilation än hemma.

Hur mäter jag radon?

Du kan mäta hur mycket radon det finns om året genom att mäta under 2 eller 3 månader. Du mäter under den tid du värmer upp huset, mellan oktober och april.
Du mäter med mätdosor av plast. Inuti finns en särskild film som kan känna radon. Luft och radon kommer in i dosan och radonet gör att filmen skadas så att det blir spår. Spåren visar hur mycket radon som finns.

Du kan mäta kortare tid med större mätdosor som släpper in mer luft och radon. Det är inte lika säkert att mäta en kort tid.

Hur många mätdosor behöver jag?

I ett hus med en våning behöver du 2 mätdosor. Om det är fler våningar behövs flera mätdosor.

Ska jag mäta radon innan jag köper ett hus?

Du måste själv fråga om någon har mätt radon

Kundservice